©2018 Учебные документы
Рады что Вы стали частью нашего образовательного сообщества.

* * *  II щисся. Фялсяфя тарихи - Тящсил Назирлийи


* * * 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

Орта ясрлярдя Шярг юлкяляриндя мцсялман фялсяфяси эениш инкишаф 



етмишдир.  Мцхтялиф  халгларын  нцмайяндяляри  ярябдилли  мцсялман 

фялсяфясинин  йарадылмасы  вя  йайылмасы  ишиндя  йахындан  иштирак 

етмишдир.  Шярг  юлкяляриндя  дцнйаэюрцшц  проблемляринин  щяллинин 

дцнйяви варианты «фялсяфя» ады алмышды. Бу ися чох щалларда билаваситя 

йунан  фялсяфясинин  тясири  алтында  формалашырды.  VIII  ясрдян 

башлайараг  Йахын  вя  Орта  Шярг  юлкяляриндя  тяръцмячилик  щяракаты  

эцълянмяйя  башлады.  Нятиъядя  мцсялман  дцнйасы  антик  фялсяфя  вя 

мядяниййятля йахындан таныш олду. Йахын вя Орта Шярг, Орта Асийа 

вя  Азярбайъан  алимляри  Аристотел,  Платон  вя  платончулугла  таныш 

олараг йени– йени ясярляр йаратдылар. 

Ярябдилли мцсялман философларынын тялимляринин ясасында дцнйа-

нын  ябядилийи  принсипи,  щеч  нядян  йаранманын  гейри–  мцмкцнлцйц 

идейасы  дурурду.  Бу  принсип–  еманасийа  принсипи  илк  дяфя  ярябдилли 

мцсялман реэионунда «Шяргин  Аристотели» 

ял– Фяраби 

(870– 950) тя-

ряфиндян  инкишаф  етдирилмишдир.  Ял–  Фярабийя  эюря,  Аллащ–  зярури 

мащиййят– щяр ъцр ахынын илкин мянбяйидир. Орадан мейдана эялян 

бцтцн  варлыгларда  олдуьу  кими,  онун  субстансийасы  да  белядир.  Ял– 

Фяраби  еманасийа  принсипинин  теоложи  креатсионизмин  яксиня  олараг 

истифадя етмишдир. Еманасийа нязяриййясинин плотинчи варианты Фяраби 

тяряфиндян  аристотелизм  рущунда  тязядян  ишлянмишдир.  Материйаны 

«щисс ашкарлыг» кими рущун зяифлик сябяби щесаб едян вя буна эюря дя 

ону инсан идракына лайиг билмяйян Плотиндян фяргли олараг Фярабийя 

эюря,  «илк  материйа»  сяма  алтында  бцтцн  субстансийаларын 

потенсийасы  щесаб  олунур  ки,  бурада  да  форма  материйанын 

сайясиндя  мювъуд  олур,  материйа  ися  форма  цчцн  субстрат  щесаб 

олунур. 


Фярабинин  ардынъа  еманасийа  принсипиндян  диэяр  орта  яср 

ярябдилли  философу  

Ибн  Рушд  

(1126–  1198)  онтоложи  мювгеляри 

ясасландырмаг  цчцн  истифадя  етмишдир.  Бцтювлцкдя  бу  мювгейи 

натуралист  монизм  кими  сяъиййяляндирмяк  олар.  Расионал  билийин 

щягигилийиня  инам  вя  яглин  гейри–  мящдуд  имканлары  Ибн  Рушдун 

бахышларында юзцнцн эениш яксини тапа билмишдир. О, инсанлары аьлына 

вя  габилиййятиня  эюря  цч  категорийайа  бюлцрдц:  «Шярщя  гадир 

олмайан»  эениш  публика;  диалектик  шярщя  гадир  олан  диалектикляр  вя 

ян  нящайят,  мцдрик  аподейтикляр.  Щягиги  бахышлар  вя  публикайа 

тяклиф олунан бахышлар идейасы (бу чох вахт икили щягигят нязяриййяси 

адланыр) щягиги биликляри ашкар етмяйя хидмят едир. Щягиги бахышлары 

ашкар  етмяк  габилиййяти  философлара,  алимляря  аид  едилирди.  Бу  цсул 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

фялсяфя  автономийасыны  тямин  етмяк  цсулу,  ону  теолоэийанын 



тянгидиндян  горумаг  цсулу,  динин  диктатына  табе  олмагдан 

гуртармаг цсулу олмушдур. Ибн Рушд бюйцк яряб перипатетикляринин 

няслиндян  онларын  сонунъусудур.  Ибн  Рушдун  фикринъя,  материйа 

ябядидир вя демяли, ябяди олан щяр шей щеч вахт йарадыла билмяз. Бу 

ися бцтцн мцсялман вя орта яср теолоэийасына гаршы ян эцълц протест 

щесаб  едиля  биляр.  Дини  ещкамлары  гара  ъамаат  цчцн  зярури  щесаб 

едян Ибн Рушд каинатын милйонларла интеллектдян ямяля эялян ващид 

рущ тяряфиндян идаря олундуьуну иддиа етмишдир. Онун «Икили щягигят 

щаггында»  мяшщур  ясяри  орта  яср  Авропасында  эениш  шющрят 

газанмышдыр. 

Орта  ясрлярин  ян  бюйцк  философ  вя  алимляриндян  бири  

Ябу 



Рейщан Бируни 

(973– 1048) олмушдур. Енсиклопедист мцтяфяккир  юз 

дюврцнцн  бцтцн  елмляри  сащясиндя  кяшфляр  етмишдир.  150–  йя  гядяр 

ясярин  мцяллифи  иди.  Астрономийа,  эеодезийа,  рийазиййат,  ъоьрафийа, 

минералоэийа,  физика,  фармаколоэийа,  фялсяфя,  тарих,  етнографийа, 

ядябиййатшцнаслыг  вя  с.  аид  ясярляри  узун  илляр  алимлярин  столцстц 

китаблары олмушдур. Птолемейин эеосентрик системини мцдафия ется дя 

рийази  мювгедян  щелисентризмин  мцмкцнлцйцнц  етираф  етмишдир.  О, 

илк дяфя тарихи просесин тсикллийи идейасыны иряли сцрмцшдцр. «Щиндистан 

тарихи»,  «Гядим  халгларын  хронолоэийасы»,  «Ютян  нясиллярин 

йадиэарлары» ясярляри инди дя юз ящямиййятини сахламагдадыр. Аллащын 

варлыьыны  гябул  ется  дя,  щяр  йердя  материалист  кими  чыхыш  етмишдир. 

Бируни  варлыьын  ясасында  материйанын  дурдуьуну  вя  онун  мцхтялиф 

формаларда каинатын щяр йериндя тязащцр етдийини эюстярмишдир. 

«Фялсяфя»  елминин  орта  ясрлярдяки  нцмайяндяляри  практикайа 

ясасланан  «расионал  елмляри»  дини  биликлярля  ялагядар  олан  «яняняви 

елмляря»  гаршы  гойурдулар.  Онларын  яксяриййяти  ейни  заманда 

тябиятшцнас  идиляр.  Мясялян,  Авропада  Авитсенна  ады  иля  мяшщур 

олан  

Ибн  Сина

  (980–  1037)  йарадыъылыьы  фялсяфя  иля  йанашы  рийазиййат, 

астрономийа,  ботаника,  эеолоэийа,  тябабят  вя  с.  сащяляри  дя  ящатя 

едирди.  Шярг  аристотелизмин  ян мяшщур  нцмайяндяляриндян  бири  олан 

Ибн  Сина  450–  йя  гядяр  ясяр  йазмышдыр.  Юз  фялсяфи  идейаларыны 

юмрцнцн  сонунда  йаздыьы  (суфилийин,  хцсусиля  ишрагилийин  тясири  ачыг 

щисс олунан) ясяриндя якс етдирмишдир.  

Ибн  Синанын  фялсяфяси  шярг  аристотелизмин  метафизика, 

гносеолоэийа вя мянтиг сащясиндяки янянялярини давам етдирмишдир. 

Бурада неоплатонизмин онтоложи консепсийасы мцщцм йер тутур. Ибн 

Сина  дцнйанын  заманда  йаранышыны  инкар  едир.  Ону  илк  сябябин– 

II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

аллащын заман хариъи еманасийасы кими изащ едир. Каинатын щюкмдары 



зярурятдир. Бу зярурятин мадди ифадяси олан варлыг вя каинат ябяди вя 

дяйишмяздир.  Тябият  вя  онун  щадисяляри  сябябляр  зянъири  иля  бир– 

бириня баьлыдыр вя бир– бирляриндян доьур.  Идрак вя аьыл ися тябиятин 

таъыдыр вя щеч бир материйа иля баьлы олмайыб юлмяздир (бцтцн бунлар 

ися  неоплатониклярин  фикирляри  иля  сяслянирди).  Ярябдилли  мцсялман 

философлары  Ибн  Рушд,  Ибн  Халдун,  ял–  Гязали  Ибн  Синаны  атеизмдя, 

динля фялсяфяни гарышдырмагда тянгид едирдиляр. Ибн Сина бюйцк алим 

олмушдур.  Онун  тиббя  даир  «Ганун  китабы»  йцз  иллярля  дцнйа 

алимляринин столцстц китабы олмушдур. 

Орта ясрлярин мцсялман философлары ичярисиндя юзцнямяхсус йер 

тутан  теолог  вя  философлардан  бири  дя  

ял–  Гязалидир  

(1058–  1111). 

Мяншяйиня эюря  иранлы олан ял– Гязали ясасян ярябъя йазмышдыр. Баь-

дадда  мцсялман  щцгугу  мцяллими  олмушдур.  Фялсяфя  иля  мяшьул 

олан  Гязали  беля  бир  нятиъяйя  эялмишдир  ки,  иррасионал  анлайыш  олан 

етигадла  расионал  принсиплярин  мящсулу  кими  фялсяфя  бир  йеря  сыьмыр. 

Бу  ися  онда  дярин  психоложи  бющрана  (1095)  эятириб  чыхармышдыр. 

Профессор  (мцдяррис)  вязифясиндян  имтина  едян  ял–  Гязали  11  ил 

гяляндяр  (эязярэи)  дярвиш,  сонра  ися  аскетик  щяйат  тярзи  кечирмишдир. 

Онун  фикринъя,  аллащын  расионал  дярки  гейри–  мцмкцндцр  (аллащ  али 

щягигятдир).  Лакин  Гязали  ятраф  мцщитин  ганунауйьунлуглары 

щаггында билик верян расионал елмляри инкар етмирди. Ял– Гязали она 

мялум олан фялсяфи системляри, о ъцмлядян Шярг аристотелизмини тянгид 

етмишдир.  Гязалийя  эюря,  аллащын  дярки  йалныз  естетик  щяйаъанлар 

васитясиля  мцмкцндцр.  Бурада  естетик  щяйаъанлар  дахили  тяърцбя 

ролунда  (щяр  бир    фярддя)  чыхыш  едир.  Ял–  Гязалинин  мистик  теизминя 

гаршы Ибн Рушд чыхыш етмишдир. Гязалинин системи монотеист суфизмин 

фялсяфи–  теоложи  формуля  едилмясидир  ки,  бурада  да  о,  щямин  тялими 

ортодоксал  исламла  бирляшдирмишдир.  О,  мадди  алямин  ябядилийи  вя 

ганунауйьун  инкишафы  идейасына  гаршы  чыхмышдыр.  Дцнйа  аллащын 

ирадяси сайясиндя мювъуд олуб, заман вя мяканда мювъуддур. 

Гязалинин  идейалары  орта  яср  мцсялман  фялсяфясинин,  еляъя  дя 

йящуди  фялсяфясинин  инкишафына  бюйцк  тясир  эюстярмишдир.  О, 

«Философларын  мягсядляри»,  «Философларын  тякзиби»,  «Дини  елмлярин 

дирчялмяси» вя с. ясярлярин мцяллифи кими мяшщур олмушдур. 

Орта  яср  ярябдилли  мцсялман  философлары  ичярисиндя  

Ибн  Халдун 

(1332– 1406) мцщцм йер тутур. Фялсяфядя о,  Ибн Рушдун давамчысы 

вя  шярщчиси  олмушдур.  Щягигятин  расионал  вя  обйектив  характерини 

мцдафия  етмишдир.  Онун  сосиал  фялсяфяси  хцсусиля  сийаси  щяйатын  вя 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

дювлятин  ямяля  эялмяси  вя  инкишафы  нязяриййясидир.  Бюйцк  алимин 



фикринъя, инсанлар яввялъя вящши щяйат тярзи кечирир, тядриъян тябиятдян 

айрылараг  сосиал  коллектив  шяклиндя  йашайырлар.  Дювр  кечдикъя 

якинчилик вя  малдарлыгла, сонра ися сяняткарлыг, тиъарятля мяшьул олур, 

елм вя инъясяняти йарадырлар. Истещсал мящсулу артдыгъа мадди щяйат 

зянэинляшир,  сивилизасийа  формалашыр.  Бязи  халгларда  вящшиликдян 

сивилизасийайа кечид истилачылыг йолу иля баш  верир. Нцмуня кими яряб 

истиласыны  мисал  эюстярян  алим  ъямиййятин  примитив  сявиййядян 

мядяниййятя  кечидини  бярабярлийин  гейри–  бярабярлийя  кечмяси  иля 

ялагяляндирир.  О,  дювлятин  ямяля  эялмяси  вя  инкишаф  мярщяляляри 

щаггында мараглы фикирляр сюйляйир. Цмумиййятля, Ибн Халдун фялсяфи 

фикир  тарихиндя  илк  дяфя  олараг  дювлятля  онун  игтисадиййаты  арасында 

ялагянин  елми  шярщини  веря  билмишдир.  Цмумиййятля,  орта  ясрлярин 

Йахын  вя  Орта  Шярг  философларынын  йарадыъылыьы  тякъя  мцсялман 

дцнйасынын  дейил,  ейни  заманда  христиан  Гярбинин  мяняви 

мядяниййятинин  инкишафына  бюйцк  тясир  эюстярмишдир.  Ярябдилли 

перипатетиклярин  ясярляринин  латын  дилиня  тяръцмяси  Авропада  антик 

яняняни тязядян дирчялтди. Ф.Енэелс «Тябиятин диалектикасы» ясяриндя 

йазырды:  «Тябиятин  мцасир  тядгиги,–  гядим  инсанларын  натурфялсяфя 

сащясиндяки  дащийаня  ещтималларына  вя  яряблярин  олдугъа  мцщцм, 

лакин  гейри–  мцнтязям  вя  яксяриййятля  бир  нятиъя  вермядян  итиб 

эетмиш  кяшфляриня  якс  олараг  мцнтязям  вя  мцкяммял  бир  елми 

инкишафа  эятириб  чыхаран  бу  йеэаня  тядгиг  дя  бюйцк  тарихин 

башланьыъына  имкан»  вермишдир.  Бу,  бир  даща  сцбут  едир  ки, 

мцсялман фялсяфяси гярб дцнйасына мисилсиз хидмят эюстярмишдир. 



 

а) Я.Бящмянйар, Е.Мийаняъи, Ш.Сцщрявярди,  

С.Урмяви, Нясиряддин Туси, Низами Эянъяви

 



 

Ярябдилли мцсялман фялсяфясинин инкифында Азярбайъан алимляри 

дя  йахында  иштирак  етмишдир.  Онларын  ичярисиндя  

Ябцлщясян 



Бящмянйар

  (993–  1066)  юзцнямяхсус  йер    тутур.  Мяшщур  Ибн 

Синанын      шаэирди  олан  Бящмянйар  Аристотелин    шярщчиляри  ичярисиндя 

эцълцсцдцр.  Шярг  перипатетизминин  ян  бюйцк  нцмайяндяси  олан 

Бящмянйар  «Тящсил»,  «Эюзяллик»,  «Сяадяят»,  «Мусиги  китабы» 

«Метафизиканын  мювзусу»,    «Мювъудатынын    мяртябяляри»  вя  с. 

ясярлярини  йазмышдыр. 

Бящмянйара эюря, щяр шейин сябяби вя нятиъяси вар, бядян яглин 

сайясиндя  мювъуд  олур.  Мювъудат  зярури  вя  мцмкцн  оландыр. 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

Щярякят замана эюря  дейил, заман щярякятя эюря мцяййян олунур. 



Бящмянйарын варлыг тялими щяртяряфли ишлянмиш тялимдир. Бящмянйарын 

мянтигя даир йаздыьы ясярляри инди дя юз ящямиййятини сахламагдадыр. 

О, идракы– щисси вя мянтиги олараг  ики  щиссяйя бюлмцшдцр. Идракын 

мянбяйи  дя  икидир:  щисси  тяърцбя  вя  ягли  тяфяккцр.  Бящмянйар 

материйа,  форма,  ъисим,  заман,  щярякят  вя  с.  кими  фялсяфи  

категорийалары  гаршылыглы  ялагядя  эютцрцб  тядгиг  етмишдир.  Ъисим  цч 

юлчцлц (узунлуьу, щцндцрлцйц вя ени олан) субстансийа кими мцяййян 

олунур.  Материйа  вя  формадан  йаранмасы  сябябиня  эюря  ъисим 

мцряккяб  субстансийа  адланыр.  Материйа  вя  форманын  гаршылыглы 

ялагяси,  онларын  бир–  бириндян  айрылмамасы  Бящмянйар  тяряфиндян 

ясасландырылмышдыр.  Перипатетик  философ,  Аристотелин  вя  Ибн  Синанын 

мювгеляриндян чыхыш едян Бящмянйар щярякяти  потенсиалдан актуала 

кечид  кими  сяъиййяляндирмишдир.  Философа  эюря  ъисим,  онун  щярякяти 

вя  заман бир– бириндян айрылмаздыр. Бири диэярини шяртляндирир. 

Идрак  нязяриййясиндя  идрак  просесиндя  щисси  вя  расионал 

моментлярин мювъудлуьу гябул олунур. 

Цмумиййятля,  Бящмянйарын  тялими  сонракы  алимляр  няслинин 

йетишмясиндя мцщцм рол ойнамышдыр. 

Орта  яср  Азярбайъан,  еляъя  дя  мцсялман  Шяргиндя  мяшщур 

философлардан бири 

Ейнялгцзат Абдулла Мийаняъидир 

(1099– 1131). 28– 

29  йашларында  азад  фикирлилик  цстцндя  мцсялман  ганунчулары– 

фягищляр  тяряфиндян  тягиб  едилмишдир.  Айры–  айры  йерлярдя  ону  кафир 

елан  едиб,  юлцмцня  фитва  верирляр.  Ня  танынмыш  аилядян  чыхмасы,  ня 

бюйцк  мянсяб–  Щямаданын  баш  газиси  вязифясини  тутмасы  ону 

иттищамдан  хилас  едя  билмямишдир.  Ейнялгцзат  1128–  ъи  илдя  щябс 

едилиб  Баьдад  зинданына  эюндярилмишдир.  Орада  «Юлкялярин 

алимляриня вятяндян айры салынмыш гярибин шикайяти» ясярини йазмышдыр. 

1131–  ъи  илдя  ону  Щямадана  гайтарараг,  33  йашында,  дярс  дедийи 

мядрясядя  едам  едирляр.  Философ  йаздыьы  «Щягигятлярин  мяьзи», 

«Мцгяддимяляр»  вя  «Гярибин  шикайяти»  китабларында  суфизмин 

мцхтялиф  аспектлярини  ишыгландырмыш,  она  биткин  фялсяфи  мязмун 

вермишдир. 

Монотеизм, дуализм, пантеизм вя с. дцнйаэюрцшц ифадя едян 

тялимляр  варлыьа  бахыша,  онун  ъисимляри  арасындакы  мцнасибятя  эюря 

мцяййянляшир.  Креатсионизмя  (Аллащын  дцнйаны  щечдян  хялг  етмяси 

щаггында  нязяриййя)  ясасланан  идеологлар,  о  ъцмлядян  ортодоксал 

вя  мцхалифятчи  схоластлар,  мютядил  суфиляр  монотеистдирляр.  Ваъиб 

варлыг  иля  мцмкцн  варлыьын  йанашы  мювъудлуьуну  играр  едян  Шярг 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

перипатетикляри  дуалистдирляр.  Аллащ  иля  инсанын  субстансионал 



вящдятиня  инанан  ифрат  суфи  мцтяфяккирляри  пантеизмя  мейл 

едянлярдир.  Аллащ  иля    бцтцн  мювъуд  шейлярин  ейнилийи  принсиплярини 

ишляйиб  щазырламыш  Ейнялгцзат  Мийаняъи  пантеистдир.

34

  Мийаняъийя 



эюря,  аллащ  чохсайлы  атрибутлара  малик  олан  субстансийадыр. 

Атрибутлар  тякъя  субстансийадан  дейил,  щям  дя  бир–  бириндян 

айрылмаздыр. Субстансийа юзлцйцндя мювъуд оландыр. 

Мийаняъи  еманасийа  нязяриййясини  тянгид  етмишдир.  Ващид 

субстансийаны  гябул  едян  философ  ардыъыл  монизм  мювгейиндя 

дурмушдур.  Щисси,  ягли  вя  интуитив  идрак  формаларыны  мцдафия 

етмишдир.  Мийаняъинин  идрак  тялиминя  эюря,  конкрет  щисси  шейлярин 

хариъи тяряфляри дуйьулар вя щисслярля, онларын мащиййяти яглля, шейляр 

дцнйасынын бцтювлцйц ися (буну философ аллащла ейниляшдирир) интуисийа 

иля  дярк  едилир.  Варлыьы  цмуми  щиссяляря  (бурайа  бцтцн  мювъуд 

оланлар  дахилдир)  бюлян  Мийаняъи  диэяр  щиссяляря  бюлэцнц  дя  гябул 

едир. Бунлар зярури, мцмкцн олан, субстансийа вя атрибутлары вя с.– 

дир. 

Цмумиййятля,  щям  варлыг,  щям  дя  идрак  тялиминдя  мараглы 



фикирляр  сюйляйян  Ейнялгцзат  Мийаняъи  Йахын  вя  Орта  Шярг 

юлкяляриндя  азад  фикирлилик  вя  пантеизмин  йайылмасына  бюйцк  тясир 

эюстярмишдир. 

Орта  ясрлярдя  Азярбайъанда  ишрагилик  фялсяфясинин  йарадыъысы 

щесаб  олунан  

Шищабяддин  Йящйа  Сцщрявярди  

(1154–  1191)  дя 

Мийаняъи  кими  азадфикирлиликдя  вя  динсизликдя  эцнащландырылараг 

едам  едилмишдир.  О.Шяргдя  «юлдцрцлмцш  философ»  (Ял–  Фяйлясуф  ял– 

Мягтул») кими танынмышдыр. Фитри истедады, орижинал фялсяфи фикирляри иля 

чохларынын  пейьямбяр  адландырдыьы,  шаир–  философ  Шищабяддин 

Сцщрявярди  орта  ясрлярдя  перипатетизмин  ян  эюркямли  нцмайяндяси 

олмушдур.  З.Мяммядов  философун  52  ясяриндян  он  цчцнцн 

перипатетизм,, он бешинин суфизм, сяккизинин ишрагилик, он алтысынын ися 

мцхтялиф  мювзулар  цзря  груплашдыьыны  гейд  етмишдир.  Онун 

«Философларын  эюрцшляри»,  «Бахышлар»,  «Мцгавимятляр»,  «Ишыг 

щейкялляри», «Ишраг щикмяти» вя с. ясярляри эениш йайылмышдыр. О, фялсяфи 

категорийаларын йени тяснифатыны ишляйиб щязырламышдыр. Философ мцщцм 

фялсяфи  мясяляляря–  варлыг  вя  онун  нювляри,  субстансийа  вя 

аксиденсийа  (щяр  шейин  тясадцфи,  кечиъи,  мцвяггяти  ящямиййятсиз 

                                                           

34

 Закир Мяммядов. Азярбайъан фялсяфи тарихи. Бакы, 1994, с.126. 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

хассяси), материйа вя форма, ъисим вя онун щярякяти, сябяб вя нятиъя 



вя с. юз мцнасибятини билдирмишдир. 

Ишрагилик фялсяфясиня эюря, ишыг вя онун кюлэясиндян ибарят олан 

бцтцн  мювъудлуьун  зирвяси  мцтляг  ишыг–  ишыглар  ишыьыдыр  (Нур  ял– 

Янвяр). Бу ващид ишыгдан диэяр ишыглар вя онларын кюлэяляри (ъисимляр) 

йараныр.  Ишрагилийя  эюря,  инсан  рущу  абстракт  ишыгдан  ямяля  эялян 

ишыгдыр. Инсанын бцтцн фяалиййяти онда олан абстракт ишыьын сайясиндя 

баш  верир.  «Философларын  эюрцшляри»  трактатында  илк  нятиъядян 

мювъудатын  мейдана  чыхмасы  просеси  беля  шярщ  едилир:  «Йарадыъыйа 

вя юз аьыллыьына нисбятдя, юз имканына вя юз аьыллылыьына нисбятдя, юз 

мащиййятиня  вя  юз  аьыллыьына  нисбятдя  онун  цч  ъящяти  вардыр.  Юз 

йарадыъысына  вя  юз  аьыллыьына  нисбятя  эюря  (бу,  ян  шяряфли  ъящятдир) 

ондан  башга  бир  ягл  вцъуда  эялир.  Юз  имканына  вя  юз  аьыллылыьына 

нисбятя  эюря  (бу,  ян  ашаьы  ъящятдир)  ондан  эюй    сферасы,  юз 

мащиййятини  анламасына  эюря  эюй    сферасынын  няфси  вцъуда  эялир. 

Еляъя  дя  икинъи  (яглдян)  цчцнъц  ягл,  икинъи  эюй  сферасы  вя  эюй 

сферасынын няфси, цчцнъц (яглдян) дюрдцнъц ягл, цчцнъц эюй сферасы вя 

эюй  сферасынын  няфси,  дюрдцнъц  (яглдян)  бешинъи  ягл,  дюрдцнъц  эюй 

сферасы  вя  эюй  сферасынын  няфси,  бешинъи  (яглдян)  алтынъы  ягл,  бешинъи 

эюй  сферасы  вя  эюй  сферасынын  няфси,  алтынъы  (яглдян)  йеддинъи  ягл, 

алтынъы  эюй  сферасы  вя  эюй  сферасынын  няфси,  йеддинъи  (яглдян) 

сяккизинъи ягл, йеддинъи эюй сферасы вя эюй сферасынын няфси, сяккизинъи 

(яглдян)  доггузунъу  ягл,  сяккинзинъи  эюй  сферасы  вя  эюй  сферасынын 

няфси, доггузунъу (яглдян) онунъу ягл, доггузунъу эюй сферасы вя 

эюй сферасынын няфси, онунъу (яглдян) цнсцрляр алями вя инсани няфсляр 

(вцъуда эялир»).

35

 



Сцщрявярди эюстярирди ки, Илк материйа еля бир субстансийадыр ки, 

о, эащ од формасына, эащ да щава формасына, эащ су формасына, эащ 

да  торпаг  формасына  эирир.  Материйанын  тязащцрляри,  о  ъцмлядян– 

ъисм, сай, фигурлар, рянэ, исти, сойуг вя с. аксиденсийаларла фярглянир. 

Сцщрявярди  бир  сыра  фялсяфи  категорийалара  да  юз  мцнасибятини 

билдирмишдир. Онун мараглы иътими– сийаси фикирляри дя олмушдур.  

Орта  яср  Азярбайъан  философлары  ичярисиндя  

Сираъяддин  Урмяви 

(1198–  1288)  юзцнямяхсус  фикирляри  иля  сечилир.  Онун  мянтигя, 

фялсяфяйя  вя  с.  даир  ясярляри  мяшщурдур.  «Мянтигя  вя  фялсяфяйя  даир 

Нурларын  доьушлары»,  «Щикмят  инъяликляри»,  «Щаггын  бяйаны», 

«Методлар»,  «Зиддиййятин  мисалларына  даир  трактатлар»,  «Тящсил», 

                                                           

35

 Закир Мяммядов. Азярбайъан фялсяфяси тарихи, с.160. 



II щисся. Фялсяфя тарихи



 

 

«Суаллар» вя с. ясярляр бу гябилдяндир. Онун китаблары ичярисиндя ян 



чох йайыланы «Нурларын доьушлары» ясяри олмушдур. Урмяви «варлыьы» 

онун якси олан «йохлуг» анлайышы иля гаршылыглы  эютцрмцшдцр. О, бу 

анлайышлары мцхтялиф аспектдя нязярдян кечирдикдян сонра цч ъисимдя 

гуруплашдырмышдыр: 1) ваъиб варлыг– гейри– мцмкцн йохлуг; 2) ваъиб 

йохлуг–  гейри–  мцмкцн  варлыг  вя  3)  мцмкцн  варлыг–  мцмкцн 

йохлуг.  Перипатетик  сяляфляри  кими  Сираъяддин  Урмяви  эюстярирди  ки, 

ваъиб варлыг сюзц дя ики гисимдир. «Бири юзц– юзлцйцндя ваъиб варлыг, 

диэяри  ися  башгасынын  сайясиндя  ваъиб  варлыгдыр.  Юзц–  юзлцйцндя 

ваъиб  варлыг  одур  ки,  онун  мащиййяти  (субстраты)  йохлуьу  гябул 

етмир,  бялкя  онун  варлыьы  еля  онун  юз  мащиййятиндядир.  Башгасынын 

сайясиндя ваъиб варлыг одур ки, онун мащиййяти йох ола биляр, онун 

варлыьы башгасындадыр»

36



Урмяви  мювъудатда  сябябиййятин  обйективлийини  гябул  едир. 



Мювъуд олан щяр шей бир сябябин нятиъясидир. Щямин сябяб дя диэяр 

бир  сябябля  нятиъялянир.  Бу,  сонсуз  давам  едир.  Философа  эюря, 

щярякят он категорийадан дюрдцня– кямиййят, кейфиййят, мякан вя 

вязиййятя  эюря  баш  верир.  Астрономийа  сащясиндя  мараглы  фикирляр 

сюйляйян  Урмяви  дюврцнцн  елми  наилиййятляриня  йийяляндийини  сцбут 

етмишдир.  Онун  инсан  организми  щаггында  да  мараглы  фикирляри 

диггяти ъялб едир. 

Идрак  нязяриййяси,  мянтиг,  етика  вя  сосиал–  сийаси  эюрцшляри  дя 

юз дюврцня эюря мцтярягги ящямиййят дашымышдыр. 

Орта 


ясрлярдя 

Азярбайъанын 

ян 

нящянэ 


алим 

вя 


мцтяфяккирляриндян  бири  дя  

Нясиряддин  Туси  

(1201–  1274)  щесаб 

олунур.  Бюйцк  енсиклопедик  билийя  малик  олан  Нясиряддин 

Мящяммяд Туси «Яхлаги– насири», «Космографийайа даир трактат», 

«Елхани  астрономик  ъядвял»,  «Ъябр  вя  мцгабил»,  «Евклидин  «Эюй 

щадисяляри»  китабынын  ифадяси»,  «Мювъудатын  бюлэцсц  вя  онун 

ъисимляри», «Игтибасын ясасы», «Тибб гануну китабында биринъи щиссяйя 

щашийяляр»  вя  с.  ясярлярин  мцяллифидир.  О,  Мараьа  рясядханасыны 

йарадараг дюврцнцн ян эюркямли адамларыны ятрафына топламышдыр.  

Варлыг  тялими,  идрак  нязяриййяси  вя  мянтиг  Тусинин  фялсяфи 

системиндя  бир–  бири  иля  цзви  сурятдя  баьлыдыр.  Азярбайъан  философу 

Фяраби,  Ибн  Сина  вя  Бящмянйарын  мювгейиндян  чыхыш  едяряк, 

мювъудатын  зярури  вя  мцмкцн  олмагла  ики  гисмя  бюлцндцйцнц 

йазмышдыр.  О,  мцмкцн  варлыьын  шярщи  цзяриндя  ятрафлы  дайанараг, 

                                                           

36

 Закир Мяммядов. Азярбайъан фялсяфяси тарихи, с. 213. 


?


--10.html

--146-----ekolozhi.html

--177---abel-integral.html

--1998--24--ec--2000--39-.html

--2017-naat-faaliyetleri.html